مرجع خبری پرسپولیس : فيلمي كه امسال روي پرده فوتبال ايران به اكران در مي‌آيد،‌ سناريوي تازه‌اي ندارد، فقط اسم و نقش برخي از كاراكترهاي فيلمنامه جابه‌جا شده است.

 

1) هنوز يك هفته كامل از حضور ميشاييل هنكه و زوم‌ديك در ايران نمي‌گذرد كه بازار شايعات مربوط به آنها در محافل فوتبالي كاملا داغ شده است. از باشگاه استقلال خبر مي‌رسد عضويت هنكه در جمع آبي‌پوشان چندان به مذاق پرويز مظلومي خوش نيامده

و سرمربي اين تيم را بابت به مخاطره افتادن احتمالي موقعيت شغلي و نيز حدود اختيارات فني‌اش نگران كرده است.

 

رسانه‌ها از اخم‌هاي گره كرده مظلومي، مقارن با اولين حضور هنكه در تمرينات خبر داده‌اند و نيز ناخشنودي وي از تماشاي دستيار آلماني‌اش با لباس شخصي را تاييد كرده‌اند. آنسوتر، اگرچه هنوز حضور زوم‌ديك در پرسپوليس اين اندازه التهاب ايجاد نكرده، اما اين مساله نيز چندان خالي از حاشيه نبوده و در گام اول، برخي از منابع خبري در مورد نارضايتي محمد مايلي‌كهن از اين انتصاب گمانه‌زني كرده‌اند. اين اخبار تاييد نشده در حالي جذب زوم‌ديك را مغاير با اراده و ميل مدير فني سرخپوشان تفسير كرده‌اند كه همه مي‌دانيم محمد مايلي‌كهن هرگز با فوتباليست‌ها و مربيان خارجي ميانه خوبي نداشته است. در اين شرايط، به نظر مي‌رسد كماكان بايد منتظر اخبار تكميلي در مورد حواشي حضور آلماني‌ها در پرسپوليس و استقلال بمانيم و حكايت همكاري مسالمت‌آميز و كاملا عادي هنكه و زوم‌ديك با سرخابي‌ها را به اين آساني‌ها باور نكنيم.


2) قصه بروز شكاف و اختلاف در كادر فني آن دسته از تيم‌هايي كه از مربيان ايراني و خارجي سود مي‌برده‌اند، در كشور ما هرگز حكايت تازه‌اي نبوده است. سال‌هاست كه همكاري مربيان داخلي و خارجي در ايران، يك تعامل مناقشه‌برانگيز و مملو از سوء تفاهم از كار در مي‌آيد. به ندرت مي‌توان در تاريخ معاصر فوتبال كشورمان تيمي را پيدا كرد كه با تركيب مربيان بومي و وارداتي، به موفقيتي چشمگير دست يافته باشد. معمولا خاطره‌اي كه به صورت غالب از اين قبيل همكاري‌ها در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال باقي مانده، به سلسله دعواها و سوء‌ظن‌هاي اعضاي ايراني و خارجي كادرهاي فني مختلف مربوط مي‌شود؛ مجادلاتي كه در بسياري از مواقع، به جدايي زودهنگام يكي از طرفين منجر شده است. با اين اوصاف،‌به نظر مي‌رسد امسال هم يك بار ديگر بايد شاهد تكرار اين قصه قديمي باشيم، البته با سروشكلي متفاوت!

 

3) فيلمي كه امسال روي پرده فوتبال ايران به اكران در مي‌آيد،‌ سناريوي تازه‌اي ندارد، فقط اسم و نقش برخي از كاراكترهاي فيلمنامه جابه‌جا شده است. اگر در گذشته اين سرمربيان خارجي بودند كه با دستياران ايراني‌شان به مشكل بر مي‌خوردند و طعم «گس» سوء‌نظر و كارشكني‌هاي برخي از آنان را مي‌چشيدند، حالا جايگاه شخصيت‌ها تغيير كرده و نوبت به سرمربيان داخلي رسيده است كه همان سوء تفاهم تاريخي را با دستياران برون مرزي‌شان تجربه كنند! تا ديروز، امير قلعه‌نويي به عنوان كمك مربي‌ساز اختلاف با رولند كخ را كوك مي‌كرد، اما امروز اين پرويز مظلومي است كه بايد در كسوت سرمربي، حواسش به تحركات احتمالي دستيار موبورش باشد. كمي آنسوتر اما، اگر حميد استيلي سال‌ها به عنوان دستيار، سلطان به زانو درآوردن سرمربيان تيمش لقب گرفته بود و از خجالت مرداني مثل دنيزلي و سوبل و آري‌هان در مي‌آمد، حالا خودش بايد آماده لمس چنين فضايي، در مجاورت با يك نام معتبر آلماني باشد! نكته مهم در اين ميان آن است كه متاسفانه جامعه فوتبال ما هنوز به آن درجه از بلوغ فكري نرسيده كه بتواند با رفع سوء‌تفاهم‌ها، فضاي سالمي را آماده كند كه در آن صرف هزينه‌اي گزاف براي جذب مربيان خارجي، منجر به يك همكاري ايده‌آل و استفاده از تجارب فني‌ ارزنده آنها شود. ما هنوز درگير همان مشكل هميشگي هستيم؛ كلي پول مي‌دهيم،‌ زحمت مي‌كشيم،‌ مربي خارجي مي‌آوريم، اما به جاي بهره‌برداري از دانش او، تيم‌مان را تبديل به ميدان يك جنگ بزرگ و خانمان‌ برانداز مي‌كنيم.

 

4) روي آوردن تيم‌هاي ايراني به استفاده از دستياران خارجي، اميدوارمان كرده بود فوتبال باشگاهي كشورمان به دستاوردهاي فني ارزشمندتري برسد و در عين حال، ياري بيشتري به سرمربي نامدار تيم ملي‌مان برساند. با اين وجود، شواهد و قرائن نشان مي‌دهد چندان نبايد خوشبين باشيم. انگار قرار است همان حكايت تلخ حكمراني سوء تفاهم‌ها بر اين قبيل همكاري‌ها ادامه داشته باشد و مربيان خارجي به جاي بنزين حركت به جلو، هيزم آتش اختلاف در فوتبال ايران باشند!

 

نویسنده: رسول بهروش

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)