ناصر محمدخانی ستاره پیشین پرسپولیس گفت: اینکه شما بروید مهاجم ۲۰۰ هزار دلاری یا حتی ۵۰۰ هزار دلاری بخرید مثل هندوانه در بسته است!

ستاره تیم ملی و پرسپولیس در دهه ۶۰ معتقد است که قیمت مهاجم خارجی با کیفیت بالاست. ناصر محمدخانی مهاجم گریزپای سال های نه چندان دور پرسپولیس با بیان این جمله گفت: شاید در کشورمان یک میلیون دلار زیاد به نظر برسد اما واقعیت امر این است که شما نمی توانید در بازار جهانی با زیر این مبلغ فوروارد پیدا کنید. در واقع مهاجم با کیفیت خارجی حداقل یک میلیون دلار قیمت دارد.

وی ادامه داد: شما در همین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می بینید بعضی تیم های ثروتمند مثل الهلال عربستان حاضرند مبالغ ۱۲، ۸ یا ۶ میلیون دلاری برای خرید مهاجم و بازیکن با کیفیت خارجی هزینه کنند. اینکه شما بروید مهاجم ۲۰۰ هزار دلاری یا حتی ۵۰۰ هزار دلاری بخرید مثل هندوانه در بسته است! شما بازیکن را بر اساس فیلم و یا گلچین بازی های و گل هایش می خرید اما وقتی به ایران می آید متوجه می شوید طرف حتی فوتبالیست حرفه ای هم نبوده است!

ستاره اسبق پرسپولیس افزود: در همین پرسپولیس سابقه داشته که ما بازیکن مثلا برزیلی خریدیم اما کفتر باز از آب درآمده است! من شرایط باشگاه و دوست خوبم یحیی گل محمدی را درک می کنم. سرمربی تیم مهاجم با کیفیت خارجی می خواهد نه کفترباز. یحیی سال ها بازیکن فیکس تیم ملی بوده و در جام جهانی بازی کرده است اما وقتی گزینه های اولش ۲ یا ۳ میلیون دلار می خواهند دیگر چه می شود کرد؟ این پول شاید برای تیم های عربی زیاد نباشد اما برای پرسپولیس سنگین است. بنابراین باشگاه دنبال گزینه های ارزان تر می رود که به نوعی هدر دادن بودجه تیم است.

محمد خانی ضمن اشاره به مصاحبه اخیر یحیی گل محمدی یادآور شد: به نظر می رسد پازل یارگیری یحیی گل محمدی و پرسپولیس هنوز کامل نشده است. خریدهای خوبی در خط دروازه، دفاع و هافبک انجام شده اما هنوز مهاجم ششدانگ و گلزنی خریداری نشده که با این ارقام بعید است پیدا شود. متأسفانه این مشکل فوتبال ماست که خط تولید مهاجم گلزن در کارخانه بازیکن سازی ایران متوقف شده است. چند سالی می شود که سردار آزمون و مهدی طارمی در سطح اول ملی و اروپا مطرح شدند اما پس از این دو ما چه داریم؟

وی حرارت بیشتری تصریح می کند: این توقف مشهود تولید مهاجم با کیفیت داخلی اول به دلسردی استعداد یاب ها و بی توجهی به فوتبال پایه در رده باشگاهی بر می گردد. دوم تعویض باشگاه های سازنده به طور مثال بانک ملی و راه آهن در تهران با مدارس فوتبال پولکی و سوم عدم تمایل سرمربیان برای استفاده از استعدادهای جوان که بیشتر به فوتبال نتیجه گرای ما بر می گردد. وقتی یک مربی بداند در صورت بازی با جوانان و حتی در صورت ناکامی و شکست، باشگاه از او حمایت می کند شکی نداشته باشید با شهامت بیشتری این کار را انجام خواهد داد.

ستاره پیشین تیم ملی آرسن ونگر را مثال زد و خاطرنشان کرد: باشگاه آرسنال یک مربی مؤلف و بازیکن ساز با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای جوان انتخاب و سال های سال پای او ایستاد. شاید طرفداران آرسنال در مقاطعی علیه آرسن ونگر شده و خواستار قهرمانی و جام بودند اما هدف این باشگاه استعدادیابی و درآمدزایی بود. مهاجمانی همچون تیری آنری، نیکلاس آنلکا و … بر اساس همین سیاست درست به سطح اول فوتبال دنیا معرفی شدند. متأسفانه چنین مسائلی در فوتبال ایران دیده نمی شود.

وی به سال های نوجوانی و جوانی خودش اشاره کرد و گفت: در سال های پیش از انقلاب و سپس دهه ۶۰ مربیانی عاشق و سازنده مثل آقایان اردشیر لارودی، امیر ابوطالب، رسول مدد نوعی، مرحوم پرویز ابوطالب، نایب روئین دل و … و صدها مربی دلسوز و گمنام در زمین های خاکی آن هم بدون چشمداشت مالی کار کرده و به شناسایی استعدادها می پرداختند. امروز آن زمین های خاکی چه شد؟ تبدیل به چمن مصنوعی شد که به پیمانکاران اجاره داده می شود و … خلاصه آن که درد بسیار است.

ناصرمحمدخانی در پایان گفت: پرسپولیس مهاجمان خوبی مثل مهدی عبدی و حامد پاکدل دارد که باید امسال با تمام وجود روی کار خود تمرکز کنند. این دو بازیکن نباید به فضای مجازی، بحث خریدهای خارجی یا هر مسئله دیگری که ذهن آنها را درگیر می کند، توجهی داشته باشند. عبدی و پاکدل در فصل پیش رو باید عصای دست یحیی باشند. انشاالله باشگاه هم بتواند به این جمع یک فوروارد با کیفیت ( دوبار تأکید می کند) خارجی اضافه کند تا به لطف خریدهای خوب قبلی، ما و هواداران پرسپولیس با لذت و خیالی راحت پای تماشای بازی تیم های محبوب خود بنشینیم. به شخصه به این تیم خیلی امیدوارم و انشالله یحیی و شاگردانش بهترین نتایج توأم با قهرمانی را برای شادی دل طرفداران پرسپولیس رقم خواهند زد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)