مرجع خبری پرسپولیس : مهاجم سابق تيم‌ ملي كه پيش از جام جهاني 2006 آلمان بي‌شك آماده‌ترين و بهترين مهاجم تيم ملي بود و در بايرن مونيخ هم بازي كرد،‌ اكنون سال‌هاي پاياني بازيگري‌اش را در پرسپوليس مي‌گذراند اما با اين حال همچنان شاداب و با انگيزه نشان مي‌دهد.

 

انگيزه‌اي كه از هدفش براي ساختن آينده جديدي در فوتبال آن هم در كسوت مربيگري حكايت دارد، هرچند معتقد است بدن خوبي داشته و همچنان مي‌تواند در سطح اول فوتبال ايران بازي كند.

 

 

وحيد هاشميان به سوالات متعددي پيرامون تيم پرسپوليس، شرايط كار با مصطفي دنيزلي، تيم ملي و ديدگاه‌هاي كارلوس كي‌روش پاسخ داد و از علاقه‌اش به مربيگري در فوتبال و برخي از مشكلات فوتبال پايه در ايران گفت.

 

 

متن اين گفت‌وگو به شرح زير است:

 

*پرسپوليس تا اينجا نتايج خوبي در ليگ قهرمانان آسيا گرفته است، فكر مي‌كنيد با همين تيم بتواند تا قهرماني در آسيا پيش رود؟

فكر مي‌كنم پرسپوليس با همين نفرات مي‌تواند در اين مسابقات بازي‌هاي خوبي انجام دهد و موفق باشد. ما از گروه‌‌مان به راحتي صعود مي‌كنيم اما اينكه در دور بعد به چه تيمي برخورد مي‌كنيم و امكان موفقيت چگونه خواهد بود، بايد صبر كنيم. در فوتبال چيزي قابل پيش‌بيني نيست اما مسير خيلي هموار شده است. ما سه بازي ديگر داريم كه دو مسابقه آن در خانه است. بنابراين معتقدم حتي اگر 4 امتياز از اين سه بازي بگيريم، بتوانيم به عنوان سرگروه راهي مرحله بعدي شويم. فكر مي‌كنم پرسپوليس بتواند به راحتي جزو هشت تيم پاياني اين رقابت‌ها باشد.

 

* مقابل الغرافه هم كه يك نتيجه دور از انتظار كسب كرديد؟

بله خب تيم ما توانست پيروزي ارزشمندي در قطر بدست بياورد. اينكه توانستيم در دقايق اوليه بازي دو گل بزنيم در روند و نهايتا نتيجه مسابقه بسيار تاثير گذار بود. تيم الغرافه كه فكر مي‌كنم الان هم در ليگ و آسيا دچار بحران است، دچار مشكل شد. اگر گل‌هاي ابتدايي بازي را نمي‌زديم، شايد بازي سختي برايمان مي‌شد به ويژه اينكه الغرافه جداي گل‌هايي كه خورد در نيمه اول خيلي خوب بازي مي‌كرد.

 

*وضعيت خودتان چگونه است و الان آمادگي كافي براي بازي كردن داريد؟

متاسفانه كمر درد گرفتم كه مدتي من را از ميادين دور كرد. با تلاش پزشك تيم و خودم و فيزيوتراپي‌هايي كه انجام دادم پيشرفت خوبي داشتم. اميدوارم از اين به بعد بتوانم جبران كنم. خوشبختانه الان در شرايطي مناسبي براي بازي قرار دارم كه هر زمان دنيزلي تصميم گرفت به ميدان خواهم رفت. * نظر دنيزلي درباره شما چيست؟ چقدر توانسته‌ايد نظرش را نسبت به عملكردتان متقاعد كنيد؟

دنيزلي مربي منضبطي است. به همه احترام مي‌گذارد يعني با تندخويي در پي ايجاد انضباط نيست بلكه همراه با احترام است. او با همه بازيكنان خوب است؛ شرايط من را هم به خوبي درك كرد. وقتي مصدوم شدم به من اجازه استراحت داد. البته استراحت متحرك نه آنكه بروم خانه بخوابم. با تمرينات سبك، آب‌درماني و… كارم را دنبال كردم و سپس در تمرينات گروهي هم شركت داشتم. الان اوضاع خوبي دارم و اميدوارم در باقيمانده بازي‌هاي پرسپوليس بتوانم مفيد باشم.

 

* تمايل داريد فصل آينده هم در پرسپوليس بمانيد؟

فعلا به اين فصل و 40،50 روز باقي‌مانده فكر مي‌كنم. براي فصل بعد در پايان ليگ تصميم مي‌گيرم كه چكار كنم.

 

* انگار انگيزه زيادي براي مربيگري هم داريد؟

فقط انگيزه نيست، علاقه ‌هم هست. من 5 سال پيش مدرك B مربيگري‌ام را گرفتم، پس اگر فقط به دنبال مربيگري بودم بايد آن زمان از بازي كردن خداحافظي مي‌كردم. كار مربيگري سلسله مراتبي دارد كه متاسفانه در ايران رعايت نمي‌شود. مثلا مربيان به يكباره مربي شده، تيم مي‌گيرند و وقتي هم كه شكست مي‌خورند، كار بيشتري مي‌‌گيرند و برعكس مربياني كه كارنامه صافي دارند، ‌هيچ تيمي نمي‌گيرند! به اين مسايل توجه نمي‌شود و واقعا اين كار بايد يك سيستم مناسبي پيدا كند.

 

* اين سيستم را مي‌توان در فوتبال ايران ايجاد كرد؟

خيلي كارها مي‌شود مي‌كرد. همه چيز پول نيست. در فوتبال ايران مدام مي‌گويند مشكل مالي داريم، مشكل مالي داريم؛ بله ما مشكل مالي داريم اما در ايران اينقدر سرمايه‌دار هست كه بتواند براي فوتبال خوب هزينه كند. مشكل اصلي ما مشكل برنامه‌ريزي است كه هر كسي نمي‌تواند انجام دهد. برنامه‌ريزي را كساني مي‌توانند انجام دهند كه درس اين كار را خوانده‌اند،‌ دوره‌هاي مربيگري ديده‌اند و… .

 

* آيا فكر مي‌كنيد مشكلات اين موضوع صرفا با برنامه‌ريزي حل مي شود؟ شرايط و بستر را چقدر در آن تاثيرگذار مي‌دانيد؟

بله، به همكاري هم بستگي دارد؛ البته ‌اگر واقعا بخواهيم فوتبال‌مان پيشرفت كند. ببيند الان فوتبال ايران در شرايطي است كه خيلي برنامه‌ريزي ندارد و همه چيز خوب نيست اما در عين حال در مسابقات انتخابي جام جهاني به راحتي عرب‌ها و بعضي كشورهاي ديگر را شكست مي‌دهيم. اين نشان مي‌دهد فوتبال ما پتانسيل خيلي زيادي دارد كه اگر در مسير خوبي قرار گيرد، مي‌توانيم با برنامه‌ريزي مناسب حتي به كشورهاي اروپايي نزديك شويم.

 

* قصد داريد در ايران مربيگري مي‌كنيد يا اروپا؟

ما فعلا بازي‌مان را انجام دهيم تا ببينم در ‌آينده چه مي‌شود.

 

* تا چه زماني مي‌خواهيد به بازي كردن ادامه دهيد؟

من بدن خيلي خوبي دارم اما متاسفانه مشكل كمرم چند وقتي اذيتم كرد كه باعث شد مدتي دور شوم از شرايط خوب. اميدوارم در آينده بتوانم به تيمم كمك كنم. اين كمر درد از گذشته بوده و بعضي وقت‌ها شديد مي‌شود. همه چيز برايم هنوز مشخص نيست.

 

* نظر شما درباره تيم ملي و مسير صعودش به جام جهاني چيست؟

به نظرم ايران در اين دوره از رقابت‌ها مي‌تواند به راحتي راهي جام جهاني شود. اما راحتي اين نيست كه بگوييم الان صعود كرده است بلكه وقتي نتيجه را به خوبي رقم زديم مي‌توانيم درباره‌اش صحبت كنيم. شانس خوبي كه براي اولين مسابقه مرحله پيش‌رو آورديم نبود چند بازيكن اصلي ازبكستان در مسابقه‌اش برابر تيم ماست كه اين بازي هم در تاشكند برگزار مي‌شود.

 

* پس در مجموع روند عملكرد تيم ملي در رسيدن به جام جهاني را تاييد مي‌كنيد؟

ببنيد اگر هدف ما موفقيت در جام جهاني است، پس از الان بايد به خود جام جهاني فكر كرده و برايش برنامه‌ريزي كنيم تا بتوانيم در آن رقابت‌ها موفق باشيم؛ يعني الان به ديدارهاي انتخابي جام جهاني به مثابه بازي‌هاي تداركاتي نگاه كنيم. به نظر من مسير رسيدن به جام جهاني الان آسان شده است.

 

* با حضور يكساله كي‌روش در تيم ملي، آيا تغييري در تيم ملي ديده‌ايد؟

تغييري كه تا حالا ديدم اين بوده كه كي‌روش توانسته تيم ملي را بدون استرس و بدون مشكل خاصي از نظر رواني به ميدان بفرستد مثلا هميشه در بازي با اين بحريني‌ها مشكل داشتيم اما در اين دوره ديديم كه از نظر رواني تيم ما خيلي مسلط و با اعتماد به نفس بالا مقابل اين تيم ظاهر شد. كل تيم بسيار روان و بدون ترس بازي كرد. وقتي ايران عقب مي‌افتد مي‌تواند اميدوار تا دقيقه 90 بازي كند و نتيجه را جبران كند كه اين مساله هم به آرامش و استرس نداشتن تيم برمي‌گردد.

 

تاثير او را فقط در جنبه رواني ديديد؟

به نظرم جنبه رواني فوتبال خيلي مهم است و اصلا بسياري از اجزاي تشكيل دهنده فوتبال مسايل رواني است. به نظرم كي‌روش براي فوتبال ايران بسيار مفيد است اما طبيعي است يك كسي كه از خارج به كشور ما مي‌آيد نياز به يك مشاوره خوب دارد. بايد بتوانند مشاوره خوبي به او بدهند و كمك‌ مربيان خوبي داشته باشد.

 

* كي‌روش از مشكلات ساختاري و سخت‌افزاري زيادي در فوتبال ايران مي‌نالد و دغدغه‌هاي زياد دارد كه تك‌‌تك آنها را در موفقيت فوتبال ايران و تيم ملي موثر مي‌داند. شما به او حق مي‌دهيد؟

شايد ايشان فوتبال ما را با منچستر مقايسه كرده است! ببيند وقتي مربيان سطح بالا به كشور ما مي‌آيند بايد قبول كنند كه فوتبال ما حرفه‌اي نيست، هرچند در مجموع امكانات فوتبال ايران از خيلي كشورهاي آفريقايي و و بسياري از كشورهاي آسيايي بالاتر است. متسو در جام جهاني 2002 با سنگال خيلي موفق و دور از انتظار بود، قطعا وقتي او به سنگال رفته بود مي‌دانست كه آنجا امكانات خيلي خوبي ندارد. ما در ايران يك پشتوانه بزرگي به اسم تماشاچي هم داريم كه امتياز زيادي است. * فكر مي‌كنيد كي‌روش از خروجي ليگ به لحاظ ساختن بازيكنان حرفه‌اي نااميد شده كه الان دنبال تك‌تك‌ ايراني‌هاي شاغل در فوتبال اروپا (حتي كساني كه در ليگ‌هاي دسته دوم بازي مي‌كنند) مي‌گردد؟

فكر مي‌كنم هدف كي‌روش از رفتن دنبال اين بازيكنان اين است كه مي‌داند با همين نفرات فعلي بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني را با موفقيت سپري كرده و صعود مي‌كند، بنابراين خود جام جهاني در فكر كي‌روش است كه مي‌خواهد نتايج خوبي در آنجا بگيرد و معتقدم به اين خاطر دنبال يكسري بازيكنان جديد هم مي‌گردد كه اروپايي باشند و تجربه آنجا را داشته باشند تا با مخلوط كردن آنها يك تيم بهتر ساخته و در دور نهايي جام جهاني نتايج خوبي بگيرد.

 

* روند استعداديابي و پرورش بازيكنان در تيم‌هاي ايراني را مناسب مي‌دانيد؟

در اين چندين سال است كه استعدادها كم شده چرا كه در سال‌هاي گذشته مثلا علي دايي، كريم باقري، خداداد عزيزي ظهور كردند، مهدي مهدوي‌كيا، علي كريمي، نكونام، آندو و.. آمدند اما يك مرتبه ايستاديم. ما روي جوان‌ها خوب كار نمي‌كنيم. استعداديابي پيشرفته و سيستماتيك نداريم. آكادمي فوتبال كه از آن صحبت مي‌كنيم كارش شناسايي همين بازيكنان است. اين بازيكنان بايد مديريت شوند، متاسفانه نسبت به اين مساله كم‌توجه هستيم چون كشور ما اين همه علاقمند به فوتبال دارد و بعيد است استعدادهاي ناب در آن كم باشد. * خيلي وقت‌ها استعدادهاي خوبي در فوتبال ايران شناسايي شدند اما مسير مناسبي را تا رسيدن به سنين بزرگسالي طي نكردند. اين مشكل را چقدر جدي مي‌دانيد؟ به طور مثال تيم ملي نوجوانان در جام جهاني نيجريه توانست هلند كه كشورش مملو از آكادمي‌هاي فوتبال است را شكست دهد اما بعيد است چندين سال بعد اگر همان دو تيم با يكديگر روبرو شوند باز هم پيروزي براي ما باشد چرا كه شاهد پيشرفت‌هاي خوبي در ميان هلندهاي خواهيم بود. اين مساله در همه جاي دنيا وجود دارد. خيلي از بازيكنان در نوجوانان خوب هستند حتي در آلمان اما لزوما تبديل به بازيكنان بزرگ و توانمندي در سنين بزرگسالي نمي‌شوند. آنها در يك سني خوب هستند و مستعد اما در يك دوره استعدادشان متوقف مي‌شود. يعني دليل نمي‌شود كل اين بازيكنان با همان كيفيت سنين پايه به تيم بزرگسالان برسند. به نظرم شايد استعدادهايي كه در سنين پايه انتخاب مي‌شوند، تيم‌هاي خوبي برايشان انتخاب نمي‌شود. به خوبي راهي جوانان نمي‌شوند؛ حفظ نمي‌شوند. اين ها باعث هدر رفت سرمايه مادي، وقتي و بازيكني هم مي‌شود.

 

* هدف وحيد هاشميان در سال 91 چيست؟

من هدف ويژه‌ ديگري نداريم. هدف اين است كه سلامتي‌ام را حفظ كنم. بازي‌هاي خوبي انجام دهم و براي پرسپوليس موثر باشم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)