مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال معتقد است که برخی قصد دارند با مطرح کردن "ادعای تکراری" لزوم واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، توجه وزارت ورزش و جوانان را از کارهای اصلی دور کنند، ولی مسئولان نباید در این دام گرفتار شوند.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی ورزش ایران با تغییر دولت و روی کار آمدن مدیریت جدید وزارت ورزش و جوانان، اظهار کرد: در مدت کوتاهی که دولت جدید روی کار آمده هدفمندی خاصی در رابطه با ورزش دیده نشده است. وزارت ورزش برنامه‌ای ندارد و صرفا رویه‌های گذشته طی می‌شود. تنها بحثی که فعلا مدنظر متولیان ورزش کشور است، واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است. حالا سوال این است که در بین مواردی که می‌توانند اولویت اصلی ورزش ایران باشند، چرا واگذاری سرخابی‌ها به اولویت اصلی تبدیل می‌شود؟

وی ادامه داد: آیا تمام نگرانی ورزش ما استقلال و پرسپولیس است؟ این مساله در آینده چالش جدی برای وزارت ورزش و جوانان ایجاد می‌کند. به مسئولان ورزش کشور توصیه می‌کنم که خود را در دام واگذاری استقلال و پرسپولیس گرفتار نکنند. چه بسا عده‌ای تلاش می‌کنند که وزارت ورزش و جوانان را به سمت و سویی ببرند که فکر و ذکر و هدف‌شان واگذاری این دو باشگاه باشد.

واعظ آشتیانی ادامه داد: در گذشته بارها گفته‌ام که بحث واگذاری سرخابی‌ها احساسی و غیر کارشناسی بود و به صراحت می گویم که این بحث به اشتباه در مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه آورده شد که در شورای نگهبان رد شد. این مساله ابتدا نیازمند برنامه دراز مدت در مورد خصوصی سازی است. آیا اکنون در ورزش ایران چیزی به نام خصوصی سازی داریم؟ وقتی چنین چیزی نداریم چگونه است که به یکباره می‌خواهیم آن را درباره استقلال و پرسپولیس عملی کنیم؟

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال همچنین گفت: سوء نظارت‌ها در حوزه‌های مدیریت و اقتصاد در این دو باشگاه باعث شده که اکنون همه راه حل را در واگذاری آنها ببینند. من با واگذاری این دو باشگاه مخالف نیستم، اما معتقدم که اول باید بحث خصوصی سازی ورزشی را تعریف کنیم. ضمن این که مسئولان ورزشی نباید فکر کنند که با خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس همه مشکلات ورزشی حل می‌شود. نباید به بهانه اصلاح بودجه ورزش، وزارت ورزش و جوانان و دو باشگاه را دچار حاشیه کنیم. استقلال و پرسپولیس آنقدر ارزش ندارند که کل ورزش ایران را تحت الشعاع قرار دهند.

وی افزود: ورزش به همه آحاد مردم مربوط می‌شود، یعنی باید نگاه جامعه به همه رشته‌ها داشته باشیم. اکنون بازی‌های آسیایی و جام جهانی فوتبال را در پیش‌رو داریم، اما آیا برای آنها برنامه‌ای داریم؟ آیا ابزارهای موفقیت را بررسی ‌کرده‌ایم؟ این‌ها باید اولویت اصلی ما باشند نه واگذاری استقلال و پرسپولیس. متاسفانه برخی از افراد مساله واگذاری‌ها را به خورد مسئولان ورزشی می‌دهند و آنها هم تحت تاثیر جو قرار می‌گیرند و فکر می‌کنند که اگر این کار را انجام دهند، کار خیلی مهمی کرده‌اند!

واعظ آشتیانی،‌ ادامه داد: واگذاری استقلال و پرسپولیس درست مانند رابطه ایران و آمریکاست که همه فکر می‌کنند با انجامش همه مشکلات حل می‌شود! اگر بناست که خصوصی سازی صورت بگیرد، اول باید از سایر باشگاه‌ها شروع کنیم نه از دو باشگاهی که علاقمندان بی‌شمار دارند. متاسفانه در این زمینه هر کسی هم ایده‌ای دارد و فکر می‌کند ایده او بهترین و آخرین راه است.

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که اولویت های ورزشی ایران از نظر او چیست؟ اظهار کرد: اگر بنا باشد وزارت ورزش و جوانان در دولت جدید همان راه گذشتگان را برود، دور باطل را می‌گذارنیم. مشکل اول ما هدفمند کردن ورزش همگانی است. نکته دوم بحث فرهنگی است که متاسفانه تاکنون از آن غافل بوده‌ایم. اگر هم چنان به این بحث بی توجه باشیم خدمات جبران ناپذیری خواهیم خورد.

واعظ آشتیانی،‌ ادامه داد: متاسفانه اکنون برخی از مدیران، مربیان و بازیکنان ادبیات سخیفی به کار می برند که این مساله کم‌کم به سکوها و رشته‌های مختلف ورزشی تسری پیدا می‌کند. وزارت ورزش و جوانان باید با انتخاب مدیران آگاه و با درک فرهنگی در کنار تدابیر مدیریتی اوضاع را بهتر کند. نباید به افرادی که از ادبیات سخیف استفاده می‌کنند بپردازیم. متاسفم برای افراد و رسانه‌هایی که این ادبیات را رواج می‌دهند و گاهی با سکوت خود آن را تایید می‌کنند. این مساله اثر تخریبی دارد و متاسفانه وزارت ارشاد هم نظارتی روی آنها ندارد.

وی ادامه داد: برخی جاها به برخورد هوشمندانه و با درایت نیاز دارد. فضا نباید به گونه‌ای باشد که هر رسانه یا فردی بتواند از کلمات زشت و سخیف استفاده کند. اگر علاقه داریم که به سمت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی حرکت کنیم باید نیروهای کارآمدی داشته باشیم که برنامه‌ها را به صورت هدفمند اجرا کنند. آیا می‌شود یک کارگر غیر ماهر را در جایگاه یک تکنسین متخصص قرار داد؟ وزیر ورزش فقط چهار سال وقت دارد که کارهای زیربنایی لازم را در حوزه کاری‌اش به انجام برساند.

واعظ آشتیانی در ادامه درباره انتخاب‌های سرپرست وزارت ورزش و جوانان، به ایسنا گفت: همیشه از یک سوی بام افتاده‌ایم! در انتخاب نیروها یا صرفا به تعهد اندیشیده‌ایم یا فقط تخصص را در نظر گرفته‌ایم. باید سعی کنیم از افراد کارآمدی استفاده کنیم که تجربیات به روز شده داشته باشند. هر تجربه‌ای، تجربه خوب نیست و ممکن است به سال‌های خیلی دور مربوط باشد، تجربه‌ای مطلوب است که با علم روز همراه باشد.

وی در پایان اظهار کرد: باز هم به مسئولان وزارت ورزش و جوانان توصیه می‌کنم که تحت تاثیر القائات برخی افراد قرار نگیرند. تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم برای خصوصی سازی فراهم نشده و بسته حمایتی دولت از بخش خصوصی تعریف نشده و در این حال عده‌ای قصد دارند توجه وزارت ورزش و جوانان را درگیر این موضوع کنند و توجه آن را از ارکان دیگر دور کنند تا بتوانند از منافعی که در ورزش دارند هم چنان استفاده کنند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)