مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شد تا مانع بزرگ برای کسب مجوز حرفه‌ای جهت حضور در رقابت‌های آسیایی برداشته شود.

مراسم واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی امروز (چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403) با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر رضا درویش و علی خطیر مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، مسئولان فدراسیون فوتبال حضور داشتند.

بر این اساس 85 درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (30 درصد)، ملت (20 درصد)، تجارت (20 درصد)، صادرات (5 درصد)، رفاه (5 درصد) و اقتصاد نوین (5 درصد) انتقال پیدا کرد.

10 درصد سهام دو باشگاه نیز پیش‌تر به هواداران واگذار شده بود. طبق اعلام وزیر ورزش قرار است 5 درصد باقی‌مانده سهام دو باشگاه نیز به زودی به پیشکسوتان واگذار شود.

مالکیت مشترک سرخابی‌ها که در اختیار وزارت ورزش بود مشکل اصلی دو باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رفت.

در زمان امضای واگذاری پرسپولیس به شش بانک، علاوه بر نمایندگان این بانک‌ها، سرپرست سازمان خصوصی سازی نیز حضور داشت تا سرخ‌ها به بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، اقتصاد نوین و رفاه واگذار شوند.

بدین ترتیب، سهام باشگاه پرسپولیس به بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵ درصد) انتقال پیدا کرد.

طبق اعلام مجری برنامه، نفرات زیر و به نمایندگی از شرکت‌های خود، قرارداد واگذاری پرسپولیس را امضا کردند:

سازمان خصوصی سازی: ابراهیم بازیان سرپرست سازمان و نمایندگی از طرف دولت
بانک شهر: سیدمحمد مهدی احمدی، مدیرعامل
بانک ملت: فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل
بانک تجارت: هادی اخلاقی، مدیرعامل
بانک صادرات: محسن سیفی کفشگری، مدیرعامل
بانک اقتصاد نوین: علیرضا بلگوری، مدیرعامل
بانک رفاه کارگران: وحید خانلری، عضو هیئت مدیره

ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در این مراسم اظهار داشت: ۵ اردیبهشت در تاریخ ورزش ایران ثبت می‌شود. با همت، تلاش و مدیریت جهادی همه ارکان ذی‌ربط موضوع مردمی‌سازی بخشی از اقتصاد دولتی در ایران، پیرو تلاش‌های بیش از ۲ دهه‌ای، امروز این قطار به ایستگاه آخر رسید و به طور رسمی واگذاری سرخابی‌ها از دولت به بخش خصوصی را شاهد هستیم.

وی افزود: امیدواریم ۵ اردیبهشت سرآغاز شکوفایی و پیشرفت در ورزش و فوتبال ایران باشد و واگذاری به نقطه عطف شکوفایی فوتبال تبدیل شود. در این مرحله از برگزاری مزایده شفاف به شکل رقابتی و مبتنی بر بررسی و تامل در خصوص فراخوان مشتریان راهبردی که بتوانند در امر مالکیت و مدیریت افتخارآمیز پرسپولیس و استقلال، هوای تازه‌ای را بیاورند، انجام شد.

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: بعد از برگزاری ۸ بار مزایده، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی به نمایندگی از دولت این امر را با تعامل نزدیک با وزارت ورزش و جوانان را در یک بازه زمانی اندک ۲ ماهه به ثمر رساند. همت دولت و وزرای محترم این اتفاق را شکل داده.

بازیان اضافه کرد: در گام اول پذیرش فرابورس، ۱۰ درصد سهام به مردم واگذار شد. سپس باز هم در این دولت پیرو تلاش‌های وزارت‌ها، در سال جهش تولید با مشارکت مردم و تاکیدات متقن و واضح مقام معظم رهبری؛ این امر مهم را در یک حرکت هم‌سو به سرانجام رساندیم. گام مهمی در واگذاری عمده سهام دولت برداشته شد و اراده حداکثری دولت در واگذاری شکل گرفت.

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با اشاره به عزم جدی دولت برای واگذاری این دو تیم از همان ابتدای اغاز بکار گفت: همکاری ملی و همیاری ملی رمز غلبه بر موانع غیر قابل حل است. روح همدلی که در فضای ورزش ایران است سرایت کرد و خودش را در دل یک اقدام سیاستی و یک تدبیر ملی نشان داد و اتفاق به ظاهر ناشدنی 20 سال گذشته امروز تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در موضوع انتقال پرسپولیس و استقلال خیلی ها به دولت میگفتند که این حرف ها نشدنی هستند و دولت ها در ایران اراده واگذاری این دو تیم را ندارند. اما امروز در اردیبهشت 1403 با یک همت جمعی این امر محقق شد.

خاندوزی گفت: در پروژه های مختلف شما شاهد این موضوع بودید که دولت سیزدهم دولت خاتمه ی پروژه های نیمه تمام است و امروز هم این اتفاق افتاد. اما 4 موضوع است که باید به ان اشاره شود:

1- در اصل مشارکت طلبیدن مردم و بخش غیر دولتی اراده ی جدی وجود دارد. در اسفند 1400 موضوع بورسی شدن این دو باشگاه و افرایش سرمایه ان ها و مشارکت چند صد هزار نفری مردم برای در اختیار گرفتن سهم 10 درصدی دو باشگاه که خروجی ان شفافیت در عملکرد است، گام اول دولت برای خصوصی سازی بود. در همین راستا مذاکرات مفصلی با وزارت نفت و وزارت صمت صورت گرفته تا پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس و همچنین برخی از پروژه های جذاب معدنی کشور را

2- اهلیت و تخصص نکته دیگری است که تاکید داریم تا واگذاری مبتنی بر آن صورت گیرد. یکی از نکاتی که در دولت سیزدهم واگذاری چندان زیادی نداشته ایم، دقت بر اهلیت و تخصص خریداران و چشم انداز بلند مدت برای این واگذاری ها را داشته باشیم.

3- چشم انداز منابع پایدار درامدی این دوباشگاه نکته سوم است. ما همچنان کمک ورزش خواهیم بود چه از طریق پیگیری حق پخش و …..

4- ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت مدیریتی بخش های غیر دولتی، برای مدیریت این باشگاه ها استفاده کنیم تا این موضوع ارام ارام به سایر بخش ها سرایت پیدا کند.

اسبقیان: وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل سرخابی‌ها ندارد

معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: با واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل ندارد.

شروین اسبقیان در حاشیه مراسم واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: باید از وزارت ورزش و جوانان، اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی سازی و فدراسیون فوتبال تشکر کرد. اینکه وقتی واگذار می‌شود، تکلیف هیات مدیره و مدیریت‌ها شرکت‌ها مشخص می‌کنند. وزارت ورزش هم حمایت می‌کند، هم نظرات. نه تنها این 2 باشگاه بزرگ بلکه یکی از وظایف وزارت نظارت بر باشگاه‌های فوتبال است.

معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: هیات مدیره جدید، مدیرعامل باشگاه‌ها را مشخص می‌کند. وزارت ورزش نقشی دیگر در تعیین مدیرعامل ندارد.

اسبقیان در پاسخ به این سوال که مالکان جدید در پایان فصل تغییرات عمده‌ای در هیات مدیره به وجود می آورند، اظهار داشت: این را باید از دوستان هیات مدیره جدید بپرسید.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)