پرونده ای که همچنان در حال خاک خوردن است

مرجع خبری پرسپولیس : خبرگزاري ايسنا ديروز در گزارشي روي پرونده‌اي كار كرد كه به نظر مي‌رسد حالا در آرشيو سازمان تربيت‌بدني مشغول خاك خوردن است. اينكه باشگاه‌هاي دولتي چه زماني به بخش خصوصي واگذار مي‌شوند سوالي است كه هيچ كس جوابي براي آن ندارد.

 

احتمالا ذهن كسي ياري نخواهد كرد كه براي اولين بار كدام رييس دولت طرح «خصوصي‌سازي» پرسپوليس و استقلال را رسانه‌اي كرد، اما تقريبا اين عادت تمامي دولت‌هاي گذشته بوده كه در آستانه رخدادي سياسي با نوشتن نامه براي رييس ورزش كابينه‌شان از معاون خود خواسته‌اند كه «طرح واگذاري اين دو مجموعه بزرگ ملي به طرفداران تيم‌ها در دستور كار قرار گيرد.»

 

نكته جالب و البته تقريبا مشترك در دستور رييس دولت‌ها به روساي سازمان تربيت بدني اين بوده كه بر «ميليون‌ها هوادار» استقلال و پرسپوليس تاكيد داشته‌اند و اين را هم يادآور شده‌اند كه دولت‌هايشان براي «حمايت از اين دو باشگاه در راستاي شادي مردم و هواداران آنها از هيچ تلاش و كوششي فروگذار نكرده» است.

 

26 ارديبهشت سال 88 محمود احمدي نژاد رييس دولت نهم در نامه‌اي كه به محمدعلي آبادي نوشت از او خواست «به منظور ارج نهادن به علاقه و احساسات پرشور و ارزشمند مردم و توسعه و پيشرفت هرچه بيشتر اين باشگاه‌ها» طرح واگذاري اين دو مجموعه ملي به «طرفداران» تيم‌ها در دستور كار قرار گيرد.
رييس‌جمهور در اين نامه اشاره‌اي هم به اعلام آمادگي «افراد و گروه‌هاي مختلف» براي دريافت سهام باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس داشت و از رييس وقت سازمان تربيت بدني خواست تا اقدامات لازم جهت واگذاري سهام اين دو باشگاه به مردم را در راستاي اجرايي كردن اصل 44 قانون اساسي انجام داده و نتيجه را اعلام كند.

دقايقي بعد از دستور احمدي‌نژاد، علي‌آبادي اين مصاحبه با سايت سازمان تربيت‌بدني كه به خبر اول روز بيست‌و‌ششم ارديبهشت اين سايت تبديل شده بود از «برنامه‌هاي گسترده سازمان براي واگذاري استقلال و پرسپوليس» خبر داد.

يك روز بعد فدراسيون فوتبال هم بيانيه‌اي در اين باره صادر و اعلام كرد اميدوار است با استقبال از دستور رييس‌جمهور ديگر تيم‌هاي دولتي فوتبال ايران هم به سرعت و با كمك دولت و مجلس وارد اين چرخه شوند.

دوم خرداد، سايت سازمان تربيت بدني از برگزاري نخستين جلسه كارگروه واگذاري سهام استقلال و پرسپوليس خبر داد. در بخشي از اين خبر آمده بود: پيش‌بيني مي‌شود كه با توجه به تاكيد رييس‌جمهوري، روند پيگيري و اجراي واگذاري استقلال و پيروزي به مردم باشتاب و سرعت لازم پيش رفته و عملياتي شود.

با توجه به استقبال گسترده سازمان تربيت بدني، فدراسيون فوتبال و برخي رسانه‌ها از دستور رييس‌جمهور در يك فاصله زماني كوتاه اين اميدواري ايجاد شد كه برخلاف مرتبه‌هاي پيشين اين بار روند خصوصي سازي پرسپوليس و استقلال روند جدي‌تري به خود بگيرد، حتي سخنگوي وقت سازمان تربيت بدني هم پيش‌بيني كرد كه «ضمن اهتمام به اصل واگذاري اين دو باشگاه در كوتاه‌ترين زمان كه در قانون بودجه سال 88 نيز از آن ياد شده است تمامي اقدامات كارشناسي در اين جهت در كمترين زمان انجام پذيرد.»

در روز هشتم خرداد سازمان خصوصي سازي كشور هم با انتشار فهرست سازمان‌ها و شركت‌هايي كه در اولويت واگذاري هستند اعلام كرد كه در سه ماهه چهارم سال 88 (زمستان سال قبل) صددرصد باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس از زيرمجموعه سازمان تربيت بدني ازطريق بورس به فروش مي‌رسد.
البته قبل از اينكه سازمان خصوصي‌سازي اعلام كند در زمستان 88 پرسپوليس و استقلال وارد بورس مي‌شوند، محمدعلي آبادي پيش‌بيني كرده بود كه تا پيش از شروع ليگ نهم اين دو باشگاه واگذار شوند.
با اين حال مديريت علي‌آبادي در سازمان تربيت بدني مجال نداد ببيند كه آيا پيش‌بيني و خوش باوري‌اش به آينده جواب مي‌دهد يا نه اما سعيدلو كه به سازمان آمد متوجه شد كار به اين آساني‌ها نيست. نه اينكه ديگر از پيگيري دستور رييس‌جمهور خبر بود و نه اين كه ديگر اصلا حساسيتي وجود داشت كه قضيه واگذاري استقلال و پرسپوليس توسط سازمان تربيت بدني دنبال شود.

احتمالا به همين خاطر ماه‌ها پس از غفلت از دستور رييس جمهور، علي سعيدلو، حبيب كاشاني و اميررضا واعظ‌آشتياني را به دفترش فراخواند تا اين دو «گزارشي از چگونگي برنامه تدوين شده براي خصوصي‌سازي» اين دو باشگاه ارايه كنند اما همين كه 351 روز پس از دستور رييس‌جمهور چنين جلسه‌اي برگزار شده و خبري هم از ورود سرخابي‌ها به چرخه بورس نيست به خودي خود گواه غفلت سران ورزشي به دستور رييس دولت است. ضمن اين كه رييس سازمان تربيت بدني دولت دهم برخلاف علي‌آبادي كمتر اظهارنظري درباره خصوصي‌سازي انجام داده كه البته اين مي‌تواند نشات گرفته از ديد واقع‌بينانه سعيدلو باشد.

شايد اگر خبرنگاري از رييس سازمان بپرسد كه علي‌آبادي گفته بود پرسپوليس و استقلال در «آينده‌اي نزديك» و شايد «پيش از شروع ليگ نهم» وارد بورس مي‌شوند پس اين اتفاق كي مي‌افتد؟ باز هم اين اتفاق را به رويا پردازي‌هاي رييس قبلي سازمان تربيت بدني حواله كند!

تمام اظهارنظرها درباره خصوصي سازي پرسپوليس و استقلال در5 سال اخير:
محمد علي‌آبادي: روند خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس را دنبال خواهيم كرد تا در صورت نياز به اجرا درآوريم. 4 آذر 84، ايسنا

محمد علي‌آبادي: تصميم‌گيري براي واگذاري سهام دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به بخش خصوصي سخت است. 19 ارديبهشت 86، ايسنا

محمد علي‌آبادي: همه باشگاه‌هاي ورزشي را به بخش خصوصي واگذار مي‌كنيم كه البته پرسپوليس و استقلال نيز جزو اين طرح هستند. طرح اين اتفاق آماده شده و سعي مي‌كنيم به زودي عملياتي شود. 22 آبان 86، ايسنا

محمد علي‌آبادي: اگر بخش خصوصي آماده نباشد، اعلام زمان خصوصي شدن استقلال و پرسپوليس فقط يك حرف خواهد بود. 14 مرداد 87، ايسنا

محمد علي‌آبادي: با گفتن اين جمله كه «خصوصي‌سازي را انجام مي‌دهيم» باشگاه‌ها خصوصي نمي‌شوند بلكه بايد شرايط مساعد روند خصوصي‌سازي ايجاد شود. 28 دي 87، ايسنا

محمود احمدي نژاد: پرسپوليس و استقلال واگذار مي‌شوند. 26 ارديبهشت 88 ايسنا

محمد علي‌آبادي: تدبير رياست جمهوري در اين رابطه بسيار شايسته است. 28 ارديبهشت 88، ايسنا

محمد علي‌آبادي: سهام دو باشگاه به طرفدارانشان در سراسر كشور واگذار مي‌شود تا عملا مردم مالك اين دو باشگاه شوند. لذا در آينده‌اي نزديك اين اتفاق پس از فراهم آوردن مراحل مقدماتي انجام خواهد شد. 28 ارديبهشت 88، ايسنا

محمد علي‌آبادي: سهام باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس سه ماه آينده به مردم واگذار مي‌شود. 31 ارديبهشت 88، خبرگزاري مهر

محمد علي‌آبادي: 70 درصد اين سهام به مردم واگذار مي‌شود و باقي سهام نيز در اختيار سازمان قرار مي‌گيرد كه توانايي مديريت اين دو باشگاه را دارد.2 خرداد 88، خبرگزاري مهر

محمد علي‌آبادي: نمي‌توان به راحتي پرسپوليس و استقلال را واگذار كرد. 5 خرداد 88، ايسنا
محمد علي‌آبادي: تلاش مي‌كنيم تا پيش از شروع فصل جديد ليگ برتر دو باشگاه خصوصي شوند. 8 خرداد 88، ايسنا

محمد علي‌آبادي: اجرايي شدن دستوررييس جمهور پروسه‌اي زمان بر است اما با تشكيل تعاوني كه نخستين گام در اين فرآيند است، پذيره‌نويسي سهام اين دو باشگاه انجام مي‌شود. 24 تير 88، ايسنا

علي سعيدلو: باشگاه استقلال ظرف يك هفته طرح خصوصي‌سازي اين باشگاه را تدوين و به سازمان ارائه كند. 17 آذر 88، ايسنا

علي سعيدلو: اطلاعات لازم را از باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال به سازمان خصوصي‌سازي ارايه كرديم و هنوز مشخص نيست اين تيم‌ها به كجا واگذار مي‌شوند. 25 فروردين 89، ايسنا

نجف‌نژاد: مي‌ترسند
خبرگزاري ايسنا از رييس كميته فوتبال مجلس هم در مورد خصوصي‌سازي سرخابي مصاحبه گرفته است. نجف‌نژاد هم بدون تعارف گفته: «عزمي در سازمان تربيت‌بدني براي واگذاري باشگاه‌هاي دولتي نمي‌بينم. به نظرم براي اين قضيه ترس وجود دارد و لازم است براي جلوگيري از اين تشويش‌ها كميته‌اي خارج از سازمان تشكيل شده و يك برنامه‌ريزي دو، سه ماهه انجام دهد اما بررسي را به افرادي داده‌ايم كه خودشان صاحب منافع‌اند.»

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)